Dansbanor

PROJEKTBESKRIVNING

Dansbanor och dansställen i socknarna i Vetlanda kommun.

Vetlanda hembygdskrets består av 23 föreningar som på olika sätt arbetar med insamling, dokumentation och spridning av den egna socknens historia, händelser och människoöden.

En gemensam fråga som spänner över om inte samtliga så i alla fall de flesta av föreningarna är hur folks organiserade möjligheten till dans genom tiderna.

Syftet med detta arbete är att samla in och gemensamt dokumentera hembygdens dansbanor och dansställen hur det var, hur det blev och även hur det är i dag.

Hur ser det ut?

– Logdans med stickor och halm med dragspel som ett privat initiativ och som kunde cirkulera mellan gårdarna.
– Dansbanor utomhus öppna med frisk luft och färgglada lampor byggda av ideella krafter.
– Ordenshus, Folkets Hus, Folkets Park, Skyttepaviljonger och Bygdegårdar med möjlighet till dans även på vintern.

Och tidigare kanske det finns spår av att;
– Folk som samlades vid dåtidens vägskäl som var lugna från trafik och man kunde dansa trots grusat underlag. Eller på åbroar. Och vem stod för musiken?

Uppmaning;

Att inventera vad som finns i gömmorna och vad som plockas fram;

• Fotografier
  • Annonser, affischer
  • Dokument, musiken
  • Berättelser

Det som kommer fram skickas samlat, osorterat eller spontant till Lars-Åke Andersson.

…… helen.larsake@telia.com 0383 60768 och 073 2632153

och Sävsjövägen 23 574, 72 Landsbro.

Skicka gärna senast med januaris utgång. En första redovisning blir vid årsmötet mars 2019

Målet är ett samlat dokument, en bok.